Rezerwacja 22 839 23 65

Newsy

Wieczór z kinem francuskim: 21-24 lipca ("Arab Blues"; "Varda według Agnes"; "Tajemnica Henriego Picka"; "Jak być dobrą żoną")

WIECZÓR Z KINEM FRANCUSKIM 

 

Zapraszamy do zapoznia się z repertuarem wieczoru kina francuskiego odbywającego się w kinie Wisła w dniach 21-24 lipca. Podczas wieczorów z kinem francuskim zapraszamy na pokaz przedpremierowy filmu "Arab Blues"- słoneczną, pełną światła i soczystych kolorów komedię Manele Labidi oraz filmy: "Varda według Agnes" - czyli najnowszy i niestety ostatni film mistrzyni Agnes oraz komedię kryminalną "Tajemnica Henriego Picka" - ekranizacja popularnej powieści Davida Foenkinosa, pełną zwrotów akcji, niespodzianek i ślepych uliczek. W piątek zapraszamy na premierowy film "Jak być dobrą żoną" - pełną wdzięku i humoru opowieść o kobiecej solidarności i walce o równość płci, rozgrywająca się w przeddzień rewolucji seksualnej z lat 70. 

Seanse będą odbywały się w godzinach wieczornych. Cena biletu na pokaz wynosi 16 zł. Bilety są już dostępne w sprzedaży!

REPERTUAR:

21 lipca, godz. 20:20
pokaz przedpremierowy: "Arab Blues"

reżyseria: Manele Labidi
 produkcja: Francja, Tunezja
gatunek: komedia
premiera filmu: 14 sierpnia 2020r
 

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia „Arab Blues” przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień, które debiutująca reżyserka Manele Labidi ze swadą rozbraja humorem.

Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli, Golshifteh Farahani (gwiazda „Patersona” Jima Jarmuscha oraz „Co wiesz o Elly” Asghara Farhadiego), sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy - wychowani w opresyjnej kulturze - wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tym, kim naprawdę są.
 
Słoneczna, pełna światła i soczystych kolorów komedia Manele Labidi opowiada o uniwersalnym konflikcie tradycji z nowoczesnością oraz zbiorowości i jednostki. Pokazana w „Arab Blues” Tunezja dochodzi do siebie po arabskiej wiośnie i jak nigdy wcześniej, potrzebuje zbiorowej terapii. A film w ciepłym, lekkim i dowcipnym tonie podkreśla, że nie ma politycznych rewolucji bez codziennej obyczajowej rewolty: przeciwko rodzicom, szkole, politykom, zasadom tak sztywnym, że nie pozwalają oddychać. I przypomina, że humor zawsze był najlepszą z terapii.

22 lipca, godz. 20:15
pokaz filmu:
"Varda według Agnes"

reżyseria: Agnes Varda
 produkcja: Francja
gatunek: dokumentalny
premiera filmu: 13 lutego 2019r

Agnes Varda, legenda kina, autorka m.in. „Cléo od piątej do siódmej”, „Szczęścia”, „Stworzeń”, laureatka Złotego Lwa festiwalu w Wenecji za „Bez dachu i praw”. Jej „Twarze, plaże”, pokazywane na 15. Festiwalu Filmowym Millennium Docs Against Gravity, wypełniały sale po brzegi i były nominowane do Oscara, a ona sama odebrała złotą statuetkę za całokształt twórczości. Informacja o śmieci w marcu tego roku 90-letniej ikony kina, prekursorki Nowej Fali, zaskoczyła wszystkich. Najnowszy i niestety ostatni film mistrzyni „Varda według Agnes” ukazuje jej doświadczenia jako reżyserki i jest zaskakującym podsumowaniem jej pracy i stylu, który ewoluował przez dziesięciolecia.

Nie jest to typowy filmowy autoportret. To raczej zbiór kontemplacyjnych komentarzy Vardy do jej życia i pracy jako reżyserki, fotografki, instalatorki, prezentowany w sposób nieciągły, wzbogacony rozmowami ze współpracownikami. Varda opowiada o inspiracjach, filmach, fotografiach, instalacjach i obrazach, zdradzając kulisy ich powstania. Przedstawia się jako zbieraczka, która kolekcjonuje obrazy otaczającego świata i przetwarza je w nowatorski sposób. Na idei kolażu oparła zresztą swoją karierę artystki wizualnej. Od zawsze fascynowała się realizmem dokumentalnym, a także zestawieniem fikcyjnych obrazów z rzeczywistością.

W filmie Varda wspomina też o życiu osobistym, mężu Jacques’u Demy’m i lękach, jakie jej towarzyszyły przez całe życie. Przyznaje, że jej praca, twórczość filmowa i eksperymentalna, jest pragmatyczna, dynamicznie reagująca na otaczający świat. Uznana za pionierkę współczesnego kina feministycznego, przez ostatnie lata stała się symbolem idei samorealizacji i aktywności w późnych lata życia.

 

 

23 lipca, godz. 20:15
pokaz filmu:
"Tajemnica Henriego Picka"


reżyseria: Rémi Bezançon
 produkcja: Francja, Belgia
gatunek: komedia kryminalna
premiera filmu: 27 grudnia 2019r

Ekranizacja popularnej powieści Davida Foenkinosa to komedia kryminalna pełna zwrotów akcji, niespodzianek i ślepych uliczek. Szczególnie polecana fanom Agathy Christie.

Przedstawiona w filmie intryga skupiona jest wokół maszynopisu, który przypadkiem zostaje odnaleziony w jednej z bibliotek. Jej autorem rzekomo jest nieżyjący już Henri Pick, prosty człowiek kojarzony raczej z prowadzeniem pizzerii w małym miasteczku u wybrzeży Bretanii niż z literacką twórczością.

Wydana książka okazuje się prawdziwym bestsellerem, co wzbudza podejrzenia szanowanego krytyka Jeana-Michaela Rouche’a. Mężczyzna, który przez wspomnianą książkę stracił niemalże wszystko, rozpoczyna prywatne śledztwo, by rozszyfrować tajemnicę enigmatycznego Henriego Picka... Dokąd zaprowadzi go desperacka próba rozwikłania zagadki?

 

24 lipca, godz. 18:00
pokaz filmu: 
"Jak być dobrą żoną"

reżyseria: Martin Provost
 produkcja: Francja
gatunek: komedia
premiera filmu: 24 lipca 2020r.


Pełna wdzięku i humoru opowieść o kobiecej solidarności i walce o równość płci, rozgrywająca się w przeddzień rewolucji seksualnej z lat 70. W rolach głównych: laureatka Oscara i Złotej Palmy – Juliette Binoche, znany z roli Asterixa – Edouard Baer, najlepsza europejska aktorka 2008 roku – Yolande Moreau oraz jedenastokrotnie (!) nominowana do Cezara – Noémie Lvovsky. Za kamerą komedii stanął ceniony francuski filmowiec Martin Provost, autor m.in. obsypanego nagrodami przeboju „Serafina”. Inspiracją do filmu były autentyczne poradniki dla kobiet oraz własne, rodzinne wspomnienia reżysera.

W czasach gdy obowiązkiem kobiety było posłuszeństwo wobec męża, Paulette (Juliette Binoche) wraz z małżonkiem prowadzą prywatną szkołę dla dziewcząt z dobrych domów. To w niej nastolatki uczą się, jak być perfekcyjną żoną, matką i gospodynią. Niestety po nagłej śmierci męża Paulette odkrywa, że szkoła jest na skraju bankructwa i ona sama musi wziąć sprawy w swoje ręce. Sytuacji nie ułatwiają masowe protesty z maja 1968 roku, feminizm i rewolucja seksualna, która z dnia na dzień zmienia społeczeństwo i świat dookoła. Aby ratować szkołę, Paulette łączy siły ze swoją pierwszą miłością – André (Edouard Baer), ekscentryczną przyrodnią siostrą – Gilberte (Yolande Moreau) oraz surową zakonnicą Marie-Thér?se (Noémie Lvovsky). Wkrótce walcząca o utrzymanie dotychczasowego ładu Paulette zaczyna mieć wątpliwości co do własnych poglądów i przekonań. Czy to możliwe, żeby taka tradycjonalistka mogła stać się… wyzwoloną kobietą?

 

x

Newsy

y

Polecamy również

Biała odwaga

Miłość, zdrada i poświęcenie w historii dwóch podhalańskich rodów wystawionych na najtrudniejszą próbę podczas niemieckiej okupacji. Czy miłość okaże się silniejsza niż więzy...
dramat/wojenny

Powołany 2

Utalentowany plastycznie Arek doznaje miłosnego zawodu. Wyładowując złość, niszczy ogrodzenie przypadkowego domu. Na jego nieszczęście świadkiem wydarzenia jest ksiądz, który przyjaźni...
dokument fabularyzowany

Strefa interesów - napisy

W „Strefie interesów" brytyjski reżyser Jonathan Glazer przygląda się domowej idylli w czasach nazistowskich Niemiec. Rudolf (Christian Friedel) wraz z żoną Hedwig (Sandra Hüller)...
dramat/historyczny

Baner