18. MDAG: Wróżbita z Sycylii
Divinations
18. MDAG: Wróżbita z Sycylii
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2020 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2020 – Festival dei Popoli, Florencja / Festival dei Popoli, Florence
Południe Włoch jest pełne magii. Film rozpoczyna prolog z cytatami filozofa i jasnowidza Empedoklesa, który mieszkał w greckiej kolonii Akragas (obecnie Agrigento) na Sycylii w V wieku p.n.e. Po nim następuje opowieść o niezwykłym magu – sycylijskim wróżbicie Achille, niegdyś rozsławionym przez lokalne stacje telewizyjne. Po zwolnionieniu z więzienia, gdzie odsiadywał długi wyrok, Achille próbuje przywrócić swoje życie na właściwe tory. Chęć po-nownej integracji ze społeczeństwem zderza się jednak z nieufnością ludzi, którzy przez ten czas się zmienili, ale wciąż zwracają się do magów i wróżbitów, aby rozwiązać problemy lub ścigać łut szczęścia. Achille doradza im w sprawach miłosnych, układając tarota. Jego klienci desperacko szukają pewników i odpowiedzi. Chcą wierzyć w coś więcej niż tylko pozorną arbitralność ich życia. Achille obiecuje im napromieniowane bransoletki, chociaż ich dostawca Moka, tajemniczy rzemieślnik topiący metal i kamień, nie przywozi na czas towaru. Na obrze-żach tego rozpadającego się świata rzeczywistość i fikcja, przeszłość i teraźniejszość, prawda i kłamstwo mieszają się w rytuale zbiorowego oczyszczenia. „Początkowo szukałem historii, która pozwoliłaby mi przedstawić nowy punkt widzenia na świętą magię w południowych Włoszech. Musiałem zacząć od przeszłości, aby nakreślić okrąg łączący Wielką Grecję z dzi-siejszą Sycylią. Chciałem, aby sedno opowieści rozwinęło się w mieście, żeby dowiedzieć się, w jaki sposób pozostałości wiedzy przodków rozproszyły się w czasie” – tłumaczy reżyser.
After years of detention, a “magician” – a fortune-teller made famous by Sicilian local TV sta-tions, tries to come back to his previous life after serving several years in prison. However, the will to reintegrate into society clashes with people’s mistrust and especially with a civil society completely transformed by time. On one hand, such a situation puts him at constant risk of be-ing rejected and marginalized; on the other, it allows him to get in touch with a part of himself he has never explored before. If the best way to find yourself is to lose yourself, a path made of both physical and mental abandon is going to bring him from the margins of the city to the in-nermost nature of Sicily, to the core of Etna.