18. MDAG: Jacinta
Jacinta
18. MDAG: Jacinta
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2020 – FF Tribeca: Nagroda Al-berta Mayslesa dla Najlepszego Nowego Reżysera Dokumentalnego / Tribeca FF: Albert Maysles New Documentary Director Award, 2020 – FF Hot Springs: Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny z USA, Wyróżnienie Jury Krytyków Filmowych / Hot Springs FF: Best Documentary – US Features, Special Jury Mention – Critics’ Choice; 2020 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam
Jacinta jest dwudziestosześciolatką, która budzi sympatię od pierwszego wejrzenia. Uśmiech-nięta, pełna energii i woli życia – trudno jej nie polubić. Większość swojej dorosłości spędziła w więzieniu, skazywana na krótkie okresy za kradzieże, pobicia czy używanie narkotyków. Poznajemy ją w przededniu końca kolejnej odsiadki. Nadchodząca wolność nie jest jednak dla Jacinty powodem do radości, bo w więzieniu zostawia matkę, z którą łączy ją bardzo za-żyła choć toksyczna relacja (w przeszłości razem dokonywały przestępstw). Tymczasem na zewnątrz czeka na Jacintę dorastająca córka, będąca dla niej motywacją do wyjścia ze spirali uzależnienia od heroiny i łamania prawa. Jessica Earnshaw towarzyszy swojej bohaterce w procesie ponownej adaptacji do wolności, kreśląc jednocześnie intymny portret jej relacji z najbliższymi i odkrywając kolejne tajemnice z jej przeszłości. Centralną osią filmu pozostaje podwójna relacja na linii matka–córka, w którą uwikłana jest Jacinta. Reżyserka próbuje zgłę-bić tajemnicę miłości matki i miłości do matki – ogromna siła tych uczuć jest napędem moty-wującym tytułową bohaterkę do wszelkich decyzji. Dzięki dyskretnemu ujawnianiu swojej obecności, Jessica Earnshaw gładko wymyka się pułapkom podobnych opowieści, takim jak bezduszne podglądactwo czy eksploatacja traumy. Czasem reaguje na wydarzenia, czasem zadaje pytania zza kadru, ale przede wszystkim pozwala obecnym na ekranie postaciom wejść w świadomą relację z kamerą i opowiedzieć własne historie.
”Jacinta” follows a young mother in and out of prison in Maine, while exploring the relation-ship between trauma and love within a family fractured by a cycle of addiction and incarcera-tion. Jacinta is 26 and just left prison, with her own mother still inside. Outside, her daughter awaits her, motivating her to escape the vicious circle of taking heroin and committing petty crimes. Jessica Earnshaw accompanies Jacinta in her slow process of adaptation to her new reality, drawing an intimate portrait of her relations with her loved ones and also discovering secrets from her past. The mother-daughter relationship (in both forms) remains in the heart of this moving and very authentic story.