18. MDAG: Nowa Ewangelia
The New Gospel
18. MDAG: Nowa Ewangelia
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2020 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam
Pier Paolo Pasollini i Mel Gibson sfilmowali ukrzyżowanie Jezusa w mieście Matera na połu-dniu Włoch. W 2019 roku Matera stała się tłem dla rejestracji męki pańskiej na nowo. Tym razem w Jezusa wcielił się czarny kameruński działacz polityczny Yvan Sagnet, który na co dzień broni praw nielegalnych pracowników wykorzystywanych przez mafijny system rolni-czy. Towarzyszy mu wybitny szwajcarski reżyser teatralny Milo Rau, rejestrujący zmagania Sagneta. Wielu z pracowników to uchodźcy z Afryki, którzy nie mają pozwolenia na pobyt i pracują godzinami na polach pomidorów i plantacjach pomarańczy za grosze, w palącym słoń-cu. Są zatrudniani i nadzorowani przez włoskich brygadzistów, „caporali” bo mafia kontroluje gospodarkę rolną w regionie Matera. Co czarnoskóry Jezus może głosić w takim świecie? Kim są jego uczniowie? Jak dzisiejszy duchowni i świeccy włodarze reagują na powrót najbardziej wpływowego proroka i rewolucjonisty w dziejach ludzkości? Film jest obrazem Pasji w niecodziennym wykonaniu. W rolę apostołów, Faryzeuszy i Rzymian wcielili się robotnicy polowi, prostytutki, rolnicy, aktywiści, a także aktorzy i aktorki z poprzednich filmów o Jezusie, w tym Maia Morgenstern z „Pasji” Mela Gibsona, czy Enrique Irazoqui z „Ewangelii według św. Mateusza” Pierra Paola Pasolliniego. To pierwszy europejski film z czarnoskórym Jezusem, z udziałem uchodźców i mieszanej obsady Żydów, muzułmanów i chrześcijan. Reżyser odsuwa na bok religijne, tradycyje i mistyczne elementy historii Męki Pańskiej, eksponując jej współ-czesną istotę oraz radykalne społeczne przesłanie. W Materze, w południowych Włoszech, gdzie kręcono wielkie filmy o Jezusie, wyłania się prawdziwie polityczna, teatralna i filmowa „Nowa Ewangelia” na miarę XXI wieku – manifest solidarność z uchodźcami wzywający do walki o bardziej sprawiedliwy, ludzki świat.
What would Jesus preach in the 21st century? Who would his disciples be? And how would today’s bearers of secular and spiritual power respond to the return and provocations of the most influential prophet and social revolutionary in human history? With “The New Gospel”, renowned theatre director Milo Rau is staging a “Revolt of Dignity”. Led by political activist Yvan Sagnet coming from Cameroun, the movement is fighting for the rights of migrants who came to Europe across the Mediterranean to be enslaved on the tomato fields in southern Italy and to live in ghettos under inhumane conditions. The director and his team return to the ori-gins of the gospel and stage it as a passion play of an entire civilization. In Matera, in Southern Italy, where the great Jesus films from Pasolini to Gibson were shot, an authentically political as well as theatrical and cinematic “New Gospel” emerges for the 21st century. A manifesto of solidarity with the poorest, a revolt for a more just, humane world.