18. MDAG: Niewidzialne matki
Unseen
18. MDAG: Niewidzialne matki
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2020 – CPH:DOX Kopenhaga / CPH:DOX Copenhagen, 2020 – FF One World, Bratysława: Nagroda Główna, Nagroda Pu-biczności / One World FF: The Grand Prize, The Audience Prize
Melody zaszła w ciążę w wieku 16 lat, a jej poród zakończył się cesarskim cięciem. Lekarze wykonali zabieg nie współpracując z nią. Drugi poród odbył się drogą naturalną, ale postawa lekarzy się nie zmieniła. Te doświadczenia pozostawiły trwały ślad w jej psychice. Przed trze-cim porodem reagowała na dotyk i lekarzy w agresywny sposób. Pomogła jej asystująca położna, która prawidłowo oceniła to zachowanie i pośredniczyła w kontakcie z terapeutką Penny Simkin. Dzięki ich spotkaniu życie Melody się zmieniło i zaczęła radzić sobie z traumą. Film dokumentuje kontrowersyjny temat traumy porodowej i przemocy, która nadal jest obecna przy porodzie. Przeplata historię Melody z opowieściami innych kobiet z różnych kra-jów i kultur, aby uchwycić złożoność tego problemu. Dzięki intymnym świadectwom kobiet, które przeszły przez wstrząsające doświadczenie porodu, oraz położnych, które są ekspertkami w tej dziedzinie, film pokazuje ból, jaki może wywołać negatywne doświadczenie porodowe. Jednocześnie nawołuje do konieczności zmiany stosunku służby zdrowia i społeczeństwa do kobiety jako matki. Wskazuje możliwe nowe podejście, stawiające na pierwszym miejscu ko-bietę i wyrządzenie jej jak najmniejszej krzywdy przy porodzie.
Melody got pregnant at the age of sixteen and her childbirth ended with a C-section. The doc-tors did their job, but without any cooperation with Melody. Her second childbirth was vaginal, but the attitude of the caregivers remained unchanged. The events that she experienced during childbirth left her with lasting deep pain. Before her third labour, she responded to the touches and work of the caregivers in a confused and aggressive way. Fortunately, the assisting mid-wife correctly assessed her behaviour and mediated the contact with a therapist, Penny Simkin. Thanks to their meeting, Melody’s life changed, and she started dealing with her trauma. Filmmaker Maia Mariniak captures the controversial topic of childbirth trauma and the vio-lence present at birth. She places the story of Melody along stories of other women from differ-ent countries, to capture the complexity and the controversy of the topic. She depicts the unseen reality in society and the women who have so far been silenced by the pressure of their envi-ronment or medical staff.”Unseen” opens for the need for change not only in Slovakia, but also throughout the world.