18. MDAG: Biały szum
White Noise
18. MDAG: Biały szum
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2020 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2020 – AFI Docs Film Festival Los Angeles / AFI Docs Film Festival Los Angeles
Opowieść o początku końca amerykańskiej prawicy. Daniel Lombroso śledzi losy trojga aktywistów altrightowych od momentu wygrania wyborów prezydenckich przez Donalda Trumpa w 2016 roku, pokazując kolejne kryzysy zwiastujące przegraną kampanię z roku 2020. Bohaterami jego filmu są Richard Spencer – gwiazda amerykańskiej prawicy, obarczana od-powiedzialnością m.in. za tragedię w Charlottesville, Mike Cernovich – youtuber-meninista lubujący się w teoriach spiskowych oraz Lauren Southern – aktywistka antyimigrancka i anty-feministyczna. Reżyserowi udało się wniknąć w codzienne życie całej trójki. Milcząco pozwa-la wygłaszać faszystowskie poglądy wprost do kamery, cierpliwie czekając, aż ich niespójność sama się obnaży. Najciekawsze są w „Białym szumie” momenty, w których kamera przypatru-je się osobistemu życiu aktywistów, pokazując ich nie tylko jako symbole skrajnej prawicy, ale pełnokrwistych ludzi. Obserwując Cernovicha, próbującego wytłumaczyć się z tego, dlaczego poślubił Irankę i pobiera alimenty od byłej żony czy Southern emocjonalnie reagującą na nie-chciane seksualne propozycje, które dostaje od swoich politycznych kolegów, reżyser tropi pęknięcia pomiędzy wyznawaną przez bohaterów ideologią a rzeczywistością, w której funk-cjonują. Lombroso doszukuje się przyczyn kryzysu skrajnej prawicy w tym, że pod przykryw-ką sprawnej retoryki i dobrze przygotowanego performance’u, nie oferuje idei adekwatnych do doświadczeń nawet jej najwierniejszych wyznawców.
”White Noise” is the result of a four-year commitment to investigating and exposing the roots of rising white nationalism in the U.S. and abroad. “The Atlantic” magazine has covered race in America for the better part of two centuries. “White Noise” brings the monthly’s long tradi-tion of reporting on justice and equality, and the rigor of long-form magazine reporting, to the big screen through immersive, cinematic storytelling. The result is a deeply reported journey through the underbelly of the alt-right, bringing viewers an unfiltered, clear-eyed look at a powerful extremist movement. The past four years have shown that even as the alt-right frac-tures and reinvents itself, the ideas it has unleashed have succeeded in infiltrating mainstream political discourse and shaping the direction of America. White Noise is essential viewing for anyone who wants to understand this urgent reality.