19. MDAG: Niewidzialne demony
Invisible Demons
19. MDAG: Niewidzialne demony
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2021 – MFF Cannes / Cannes IFF, 2021 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2022 – FF Tampare: Nagroda Specjalna Jury, Nagroda za Zdjęcia / Tampare FF: Special Jury Award, Cinematography Award
Reżyser filmu urodził się w 1991 roku. W tym czasie w Indiach rozpoczął się neoliberalny, niekontrolowany rozwój przemysłowy. Przyniósł on krajowi sukces gospodarczy i status jednego z najbardziej zanieczyszczonych miejsc na planecie. W filmie pojawiają się uderzająco piękne, realistyczne zdjęcia tonącego w brudzie i smogu New Delhi, które wywołują przygnębienie. Reżyser (znany widzom MDAG z filmu „Maszyny”) nazywa siebie „dzieckiem klimatyzacji”, co stawia go wysoko w hierarchii społecznej panującej w rodzimej stolicy kraju. Problem środowiskowy dotyka tu jednak wszystkich po równo. Ukazując skalę zanieczyszczeń w 30-milionowej metropolii, Jain nie daje głosu naukowcom czy aktywistom. Przedstawia perspektywę zwykłych mieszkańców miasta, którzy nie mają dostępu do wody pitnej i cierpią na choroby układu oddechowego, wywołane unoszącymi się w powietrzu drobinkami pyłu. Nazywa je „zatrutymi strzałami przeszywającymi płuca”. Rozmawia z rikszarzami, kierowcami ciężarówek i rolnikami, a ich reakcje na katastrofalne zanieczyszczenie miasta i całych Indii są fatalistyczne. Temperatura w ciągu dnia dochodzi do 50°C, smog redukuje widoczność do kilku metrów, rzeki są pełne żółto-zielonej piany, a monsuny przynoszące deszcz nie nadchodzą wcale albo zmieniają się w huragany wywołujące powodzie. Pewien mieszkaniec New Delhi konstatuje, że dziś „nawet bogowie się zmienili”.
In a sprawling mega city where the dangers of climate change are present not future, acclaimed filmmaker Rahul Jain (“Machines”) shows a world on the brink. Told through striking images and eye-opening accounts from everyday citizens, “Invisible Demons” delivers a visceral and immersive journey through the stories of just a few of Delhi’s 30 million inhabitants fighting to survive. “Invisible Demons” offers a deeply experiential and new perspective on its subject: the clear and present climate reality. Jain engages the senses by directly stimulating our desire to live in a world with equitable access to clean air and water. Is it possible to imagine this future in Delhi, in India, or anywhere in the modern world?