Eurazja FF: Exodus
Exodus
Eurazja FF: Exodus
Opis filmu
Nagrody i wyróżnienia:
2022 MFF w Wenecji: Nagroda Publiczności Armani Beauty, Nagroda Luigiego De Laurentiisa za najlepszy debiut, Nagroda Lanterna Magica
2022 BIFA: Nominacje – Najlepsze efekty, Najlepszy pierwszoplanowy występ aktorski Hala Zein
Film wyświetlany w oryginalnej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami.
Osadzona w Damaszku alegoryczna przypowieść o emancypacji kobiet, która dokonuje się pomimo wojennej zawieruchy. 14-letnia Zeina i jej rodzice to jedni z ostatnich mieszkańców miasta, które konflikt zbrojny niemal zrównał z ziemią. Pewnego dnia pocisk wyrywa olbrzymią dziurę w dachu budynku, w którym mieszkają bohaterowie, a ścianę fasadową zamienia w kupę gruzu. Do tej pory zamknięci w swojej twierdzy, rządzonej twardą ręką przez ojca, od teraz muszą próbować żyć „wystawieni na widok”. Zeina z pomocą młodego chłopaka z sąsiedztwa zaczyna potajemnie wymykać się przez otwór w dachu, przeżywając tym samym pierwsze w życiu powiewy wolności. Rodzina staje przed dylematem: dołączyć do fali uchodźców albo pozostać na swoim i bronić resztek dobytku. Czasu na decyzję jest niewiele, bo z każdą godziną wroga armia znajduje się bliżej stolicy. Okrzyknięty rewelacją zeszłorocznego festiwalu w Wenecji „Exodus”, mimo bardzo aktualnego kontekstu trwającej już ponad dekadę wojny domowej w Syrii, filmem wojennym nie jest. Bliżej mu już do kina postapokaliptycznego. Zeina z matką, wędrując przez ruiny praktycznie wyludnionego miasta, przypominają bohaterów „Last of Us” i tak jak oni kobiety próbują znaleźć jakiś sens w „świecie po końcu świata”. Wątek emancypacyjny, popularny w najnowszym bliskowschodnim kinie, został u Kadaan pogłębiony o motyw kryzysu męskości. W rzeczywistości, w której trzeba będzie budować wszystko od nowa, Zeina i jej matka nie zamierzają wracać do ustalonych, patriarchalnych reguł i podporządkowywać się męskiej kontroli.
Autor opisu: Jacek Dziduszko
Soudade Kaadan - syryjska reżyserka, urodzona we Francji. Studiowała krytykę teatralną w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych w Syrii oraz filmoznawstwo na Uniwersytecie Saint Joseph (IESAV) w Libanie. Debiut pełnometrażowy Kaadan, „Yom Adaatou Zouli”, otrzymał nagrodę Lion of the Future za najlepszą fabułę na festiwalu filmowym w Wenecji w 2018 roku. Rok później jej krótkometrażowa „Aziza” dostała Wielką Nagrodę Jury w swojej kategorii na festiwalu Sundance oraz kilka innych wyróżnień na imprezach m.in. w Chicago i Motovun.
* * *
Awards and nominations:
2022 Venice Film Festival: Audience Award – Armani Beauty, Luigi De Laurentiis Award for a Debut Film, Lanterna Magica Award
2022 BIFA: nominations for Best Effects and Best Lead Performance: Hala Zein
This is an allegorical tale of women’s emancipation taking place in war-torn Damascus. 14-year-old Zeina and her parents are among the last residents of the city that’s been almost completely razed to the ground. One day a missile makes a huge hole in the roof of a building the family lives in, and turns a façade wall into rubble. Having been locked in their fortress governed by a strict father, now they have to live being “on display”. With a little help from a young boy from the neighbourhood, Zeina begins to sneak out through the hole in the roof to feel freedom for the first time. The family is torn between joining the wave of refugees and staying and defending the remains of their property. They don’t have much time to decide as the army of the enemy is getting closer. “Exodus”, hailed as a revelation of last year’s Venice Film Festival, is not a war film despite being placed in the context of the ongoing conflict in Syria. It’s more of a post-apocalyptic film. Zeina and her mother roam the ruins of an almost desolate city and try to find sense in “a world after the end of the world”, thus resembling characters of “The Last of Us”. To the motif of emancipation, which is very popular in today’s Middle Eastern cinema, the director added a theme of crisis of masculinity. In the reality where everything needs to be built from scratch Zeina and her mother don’t want to go back to the established patriarchal rules and submit to men’s control.
Author: Jacek Dziduszko
Soudade Kaadan – a Syrian director born in France. She studied theatre criticism at the Higher Institute of Dramatic Arts in Syria and filmmaking at Saint Joseph University (IESAV) in Lebanon. Her first feature “The Day I Lost My Shadow” was awarded The Lion of The Future for best debut film at Venice Film Festival in 2018. A year later her short film “Aziza” won Sundance Grand Jury Prize and several other awards, e.g. in Chicago and Motovun.