Eurazja FF: RSVP
LCV (Lütfen Cevap Veriniz)
Eurazja FF: RSVP
Opis filmu
Nagrody i wyróżnienia:
2022 MFF Golden Orange w Antalyi: Najlepszy aktor
Film wyświetlany w oryginalnej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami.
Zanim ten skromny, teatralny film zamieni się w „Rzeź” po turecku (chwilami wydaje się, że można by zrezygnować z cudzysłowu) wszystko wydaje się jasne. Semih ma za chwilę wziąć ślub z piękną Ceren, a jego najlepszy kumpel Mert nalewa mu dla kurażu whisky. Mertowi nie wystarcza jednak zaszczytna funkcja świadka. Postanawia obsadzić się w roli diabełka z wczesnych kreskówek Disneya i urządzić nowożeńcom test na szczerość intencji. Każda para z długim stażem dobrze wie, że próba poszukiwania sekretów w związku może skończyć się tylko burzliwie. Bardziej minimalistycznego filmu zrobić się nie dało. Cała rzecz angażuje tylko trójkę aktorów, trwa nieco ponad godzinę i toczy się w jednym pomieszczeniu - zapewne hotelowym pokoju nowożeńców. Siła tej historii musi zatem tkwić w precyzyjnej konstrukcji, dobrze napisanym dialogu i świetnym aktorstwie. Wszystkie warunki zostają tu spełnione. Arystoteles i David Mamet byliby zachwyceni; punkty zwrotne pojawiają się dokładnie tam, gdzie powinny, dialogi przypominają partyjkę pingponga, a aktorzy pokazują klasę, dźwigając bardzo niełatwe zadanie oddania pełnego wachlarzu emocji. Balansując między dramatem obyczajowym a komedią, film duetu Arici/Kurtulus porusza bardzo poważne tematy społeczne. By oszczędzić spojlerów, można tylko powiedzieć, że to tematy, które łączą Turcję z Polską i okażą się bardzo aktualne dla rodzimego widza. Podobnie jak i cała fabuła „RSVP”. W końcu każdy z nas był kiedyś na ślubie, na którym aż kipiało od tajemnic.
Autor opisu: Michał Zygmunt
Kaan Arici i Ismet Kurtulus - tureccy producenci, reżyserzy i scenarzyści. Wspólnie nakręcili kilka shortów, a w 2022 roku zadebiutowali dwoma pełnymi metrażami, które wyreżyserowali i wyprodukowali; oprócz „RSVP” był to inny komediodramat „Donadona”. Ich krótkie filmy wygrywały międzynarodowe festiwale w Nantes, Ploesti i Trieście.
* * *
Awards and nominations:
2022 Antalya Golden Orange Film Festival: Best Actor
Before this small theatrical film turns into “Carnage” in Turkish (you might as well lose the inverted commas), everything seems to be clear. Semih is about to marry beautiful Ceren and his best friend Mert pours him whisky for courage. Mert, however, would like to be something more than just a noble witness. He decides to turn into a devil from early Disney cartoons to test the honest intentions of the newlyweds. Every long-term couple knows that attempts to find secrets in a relationship can only end in disaster. You couldn’t make a more minimalistic film. All it needs is three actors, a 70-minute run time, and one room which is probably the newlyweds’ hotel room. This means the strong points of the film have to be a precisely constructed screenplay, well written dialogues, and magnificent acting. All three requirements are met. Aristotle and David Mamet would be thrilled to see how twists appear in the right moments, dialogues resemble ping pong matches, and actors show their class by fulfilling a difficult task of conveying a full spectrum of emotions. Oscillating between drama and comedy, Arici and Kurtulus’s film explores very serious social topics. To avoid spoilers, one can only say that the topics are common to both Turkey and Poland and Polish viewers will find them valid. As is the film’s plot. After all, we’ve all been to a wedding bursting with secrets.
Author: Michał Zygmunt