Rezerwacja 22 828 93 03

Eurazja FF: Ul

Hive

dramat 83 minuty
Eurazja FF: Ul
Eurazja FF: Ul
Eurazja FF: Ul
Eurazja FF: Ul
Eurazja FF: Ul
o

Eurazja FF: Ul

Gatunek:
dramat
Kraj produkcji:
Szwajcaria, Macedonia Północna, Albania, Kosowo
Rok produkcji:
2021
Czas trwania:
83 minuty
c

Opis filmu

Nagrody i wyróżnienia:
2022 MFF w Dublinie: Najlepszy debiut
2021 Sundance Film Festival: Główna Nagroda Jury - Najlepszy dramat zagraniczny, Nagroda Publiczności - Najlepszy dramat zagraniczny, Nagrody Reżyserskie - Najlepszy zagraniczny reżyser dramatu
2021 WFF: Najlepszy film w kategorii Konkurs 1-2
2021 MFF w Tesalonikach: Nagroda publiczności
2021 MFF w Scottsdale: Najlepsza aktorka

Film wyświetlany w oryginalnej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami.

Od wojny w Kosowie minęło ponad 20 lat, a 1600 osób nadal nie odnaleziono. To liczby, których znaczenia nie rozumiemy, dopóki nie przyjrzymy się tragedii tych, którzy czekają. „Ul” to właśnie taka, oparta na autentycznej historii opowieść. W wiosce Krushë e Madhe w wyniku dokonanej przez Serbów masakry zginęło 200 osób. Do dziś nie wiadomo, co stało się z 64 mężczyznami. Gdy co jakiś czas odnalezione zostają kolejne ciała, kobiety z drżącym sercem zaglądają do plastikowych worków. Fahrije jest jedną z nich. Od siedmiu lat nie ma wieści o swoim mężu. Ale życie nie pozwala jej na pogrążenie się w rozpaczy: jest matką dwojga dzieci - zbuntowanej nastolatki i jej młodszego brata, na utrzymaniu ma też niepełnosprawnego teścia. Życie nie pozwala jej również na przestrzeganie rządzących małą społecznością patriarchalnych reguł. A te zabraniają kobietom pracować. Tymczasem Fahrije nie dość, że jeździ własnym samochodem do Prisztiny sprzedawać miód ze swojej pasieki, to jeszcze zakłada biznes produkcji ajwaru. Mężczyźni starają się odebrać jej możliwość samostanowienia, a kobiety boją się, co ludzie powiedzą, ale „Ul” to mimo wszystko film optymistyczny. I choć rozgrywa się w cieniu śmierci, opowiada o życiu. To poruszająca opowieść o nadziei w obliczu niewyobrażalnej tragedii. Mówi o konieczności pogodzenia się ze stratą i patrzenia w przyszłość, o solidarności kobiet i ich wewnętrznej sile. To także film o tym, że wojna nie maw sobie nic z kobiety, bo to mężczyźni zgotowali im ten los.

Autor opisu: Alicja Sterna

Blerta Basholli - urodzona w Kosowie reżyserka, scenarzystka i producentka. Ukończyła prestiżową szkołę Tisch School of the Arts na Uniwersytecie Nowojorskim. „Ul”, jej pełnometrażowy debiut, znalazł się na oscarowej krótkiej liście w kategorii Najlepszy film międzynarodowy, jako pierwszy w historii obraz z Kosowa.  

* * *

Awards and nominations:
2022 Dublin International Film Festival: Best Debut Feature
2021 Sundance Film Festival: Grand Jury Prize, Audience Award, and Directing Award in World Cinema Dramatic Competition
2021 Warsaw International Film Festival: Best Film in Competition 1-2 Award
2021 Thessaloniki Film Festival: Audience Award
2021 Scottsdale International Film Festival: Best Actress

It’s been 20 years since the war in Kosovo ended and 1600 people still haven’t been found. These are numbers we don’t understand until we look at the tragedy of those who wait. “Hive” is a story based on those true events. In the village of Krushë e Madhe 200 people died because of a massacre conducted by the Serbs. Until this day 64 men haven’t been found. Every time new bodies are discovered, women look into plastic bags, trembling. Fahrije is one of them. She hasn’t heard from her husband for eight years. But she can’t let herself fall into despair. She’s a mother of two, a rebellious teenager and her younger brother, and she also must take care of her disabled father-in-law. The circumstances make her reject the patriarchal rules in her local community. And the rules forbid her to work. Meanwhile, not only does Fahrije drive her own car to get to Pristina to sell her own honey, but she also starts a business of producing ajvar. Men try to deprive her of her self-determination and women are afraid of people talking. But “Hive” is an optimistic film that despite the shadow of death hanging over it, is actually about life. It’s a moving story of hope in the face of unimaginable tragedy. It’s about the necessity to accept loss and look ahead. And finally, it’s about women’s solidarity and their inner strength. It’s also about how war has an unwomanly face because it’s the men who made them suffer.

Author: Alicja Sterna

Blerta Basholli – a director, screenwriter, and producer born in Kosovo. She graduated from the prestigious Tisch School of the Arts at New York University.  “Hive”, her directorial debut was shortlisted for the International Feature Film Oscar as the first ever film from Kosovo.
 

a

Seanse

Kliknij w godzinę aby zarezerwować/kupić bilety


y

Polecamy również

Joker: Folie à deux - napisy

Arthur Fleck zamknięty w szpitalu w Arkham, czeka na proces za przestępstwa, które popełnił jako Joker. Zmagając się z podwójną tożsamością, Arthur nie tylko poznaje, co to prawdziwa...
dramat/kryminalny/musical

Oldboy - 20 lat po premierze

Prowadzący zwyczajne życie Oh Dae-su (Choi Min-sik) zostaje porwany i uwięziony w niewielkim pokoju. Przez cały czas jedyny kontakt ze światem stanowi dla niego telewizor. To właśnie z...
thriller

Strange Darling - napisy

Dzika, pikantna i nieobliczalna randka dwójki nieznajomych przemieni się w morderczy pościg z odjechanymi zwrotami akcji, których nie sposób przewidzieć. Oto niezwykle oryginalny thriller...
thriller

Za drzwiami Atlantica: Imago

Zapraszamy na kolejną odsłonę cyklu ZA DRZWIAMI ATLANTICA! Rozmówcami Marcina Radomskiego będą: Lena Góra, odtwórczyni głównej roli i współautorka scenariusza, oraz Andrzej Smolik,...
dramat