Eurazja FF: Żółty kot
Yellow cat
Eurazja FF: Żółty kot
Opis filmu
Nagrody i wyróżnienia:
2022 Kazachski kandydat do Oscara
2022 MFF w Wenecji: Nominacja – Najlepszy film
Film wyświetlany w oryginalnej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami.
Obraz Adilkhana Yerzhanova to tonąca w oparach absurdu i groteski opowieść o dwudziestokilkuletnim Kermeku (Azamat Nigmanov). Mężczyzna, wielki fan roli Alaina Delona z „Samuraja”, wychodzi z więzienia i wraca do swojego położonego gdzieś na kazachskim stepie miasteczka. Chce rozpocząć nowe, uczciwe życie. Marzy o zdobyciu pieniędzy na wybudowanie kina, ale trzęsący okolicą mafijny boss Baldyr (Yerken Gubashev) żąda od Kermeka, żeby ten pracował dla niego. Bohater sprzeciwia się swojemu z góry ustalonemu losowi i wraz z młodą, szaloną prostytutką Evą (Kamila Nugmanova), rozpoczyna podróż po miejscowych bezdrożach. „Żółty kot” przywodzi na myśl takie produkcje, jak „Arizona Dream” Emira Kusturicy czy „Kochankowie z księżyca” Wesa Andersona. Yerzhanov opowiada o współczesnym Kazachstanie – korupcji służb, braku perspektyw, biedzie – przez pryzmat historii dwojga niewinnych kochanków – dziwaków i odszczepieńców, którzy chcą być szczęśliwi niezależnie od okoliczności. Środkowoazjatycki kraj w oku kamery Yerzhanova przypomina krainę z prześmiewczej, chwilami slapstickowej, baśni, gdzie magicznymi istotami nie są wróżki i smoki, ale znani z ekranu Alain Delon, Robert de Niro czy Gene Kelly. Film zachwyca wspaniałymi zdjęciami surowej kazachskiej przyrody i niezwykle precyzyjną wieloplanową kompozycją kadrów. „Żółty kot” miał swoją premierę podczas festiwalu w Wenecji w prestiżowej sekcji Orrizonti.
Autor opisu: Mateusz Żebrowski
Adilkhan Yerzhanov – urodzony w 1982 roku w radzieckim Dżezkazganie (dzisiejszy kazachski Żezkazgan). Ma na swoim koncie kilkanaście wyreżyserowanych pełnometrażowych fabuł, które były pokazywane m.in. na festiwalu w Cannes (sekcja Un Certain Regard), Wenecji (sekcja Orrizonti) i San Sebastian, a także na kilkunastu innych festiwalach na całym świecie. Yerzhanov jest również scenarzystą i montażystą swoich filmów.
* * *
Awards and nominations:
2022 Kazakh submission for the Academy Award
2022 Venice Film Festival: nominated for Best Film
Adilkhan Yerzhanov’s film is a grotesque and absurd story of twentysomething Kermek (played by Azamat Nigmanov). The man, who is a huge fan of Alain Delon’s role in “Le Samouraï”, goes out of prison and comes back to his hometown somewhere on a Kazakh steppe. He wants to start a new honest life. He dreams about gathering enough money to build a cinema, but a local mafia boss (Yerken Gubashev) demands that Kermek work for him. The man rejects his pre-determined fate, instead setting off on a journey across local sideways with a young crazy prostitute Eva (Kamila Nugmanova) as his companion. “Yellow Cat” resembles Emir Kusturica’s “Arizona Dream” and Wes Anderson’s “Moonrise Kingdom”. Yerzhanov tells about contemporary Kazakhstan and its corrupted services, lack of perspectives, and poverty from the angle of two innocent lovers, weirdos and outsiders who want to be happy regardless of the circumstances. The Central Asian country looks like a land from an irreverent slapstick fairy tale where instead of magic creatures like fairies and dragons there are Alain Delon, Robert de Niro or Gene Kelly. The film astounds with wonderful cinematography depicting Kazakh nature and very precise multi-layered frame compositions. “Yellow Cat” premiered at the Venice Film Festival in a prestigious Orrizonti section.
Author: Mateusz Żebrowski
Adilkhan Yerzhanov – born in 1982 in Dzhezkazgan in the Soviet Union (now in Kazakhstan and called Jezkazgan). He’s made over a dozen features that were screened at festivals in Cannes (Un Certain Regard section), Venice (Orrizonti section), and San Sebastian among others. He also writes and edits his films