20. MDAG: Części intymne
Body Parts
20. MDAG: Części intymne
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – FF Tribeca / Tribeca FF, 2022 – MFF Jihlava / Jihlava IFF
Czy w momencie, kiedy aktorka przekracza próg planu zdjęciowego, jej ciało staje się własnością (najczęściej męskich) twórców? Jak w przeszłości i obecnie pokazuje się nagość i seks w filmach? Czy w przemyśle filmowym jest miejsce dla ciał, które nie wpisują się w stereotypowe wyobrażenia o atrakcyjności? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi szukają w filmie reżyserki, scenarzystki i aktorki, między innymi Jane Fonda, Joey Soloway, Angela Robinson, Karyn Kusama, Rose McGowan, Rosanna Arquette, Alexandra Billings, Stacy Rukeyser czy Emily Meade. Historia emancypacji łączy się w filmie z historią kina, pokazującego przez dziesiątki lat przyjemność i pożądanie na ekranie wyłącznie z męskiej perspektywy. Obecnie standardy pracy, jak chociażby zatrudnianie koordynatorów_ek scen intymnych, zmieniają się. Z drugiej strony ciała, najczęściej aktorek, pojawiające się na ekranie są retuszowane na ogromną skalę, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Stojący na rozdrożu przemysł musi zdecydować, w którą stronę chce zmierzać – równości i naturalności czy wykluczenia i idealizacji.
Innovative and incisive, Body Parts explores the evolution of desire and “sex” on-screen from a woman’s perspective. Demystifying the often invisible processes in creating intimacy for film and television, the documentary sheds light on the most closely-guarded secrets of an industry now at a crossroads. Body Parts features candid interviews with actors and creators who are advocating for real change, including Jane Fonda, Joey Soloway, Angela Robinson, Karyn Kusama, Rose McGowan, Rosanna Arquette, Alexandra Billings, Stacy Rukeyser, Emily Meade, David Simon, and Tanya Saracho. Deftly illustrated with movie clips stretching back to Eadweard Muybridge’s motion studies, Body Parts is part film-history lesson on the dominance of the heterosexual male gaze and part clarion call for employing intimacy coordinators across the entertainment field. It neither shies away from uncomfortable conversations nor ignores imagemakers trying to set a higher, more inclusive bar on set and on screen. Filmmakers Kristy Guevara-Flanagan and Helen Hood Scheer investigate the past in order to push towards a more equitable future for women in front of and behind the camera.