20. MDAG: Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
We Come as Friends
20. MDAG: Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2014 – FF Millennium Docs Against Gravity: Nagroda Banku Millennium – Grand Prix / Millennium Docs Against Gravity FF: Millennium Award – Grand Prix, 2014 – FF Sundance: Nagroda Specjalna Jury / Sundance FF: Special Jury Award, 2014 – MFF Berlin: Nagroda Peace Film Award / Berlin IFF: Peace Film Award
Nagrodzona na festiwalach Sundance, Berlinale i Millennium Docs Against Gravity brawurowa relacja z powstania najmłodszego państwa świata, Sudanu Południowego. Jej autorem jest Hubert Sauper, nominowany do Oscara® za głośny „Koszmar Darwina” opowiadający o tragedii rybaków znad jeziora Wiktorii. Tym razem oblatuje wschodnią Afrykę skonstruowanym domowym sposobem samolotem, którym przylatuje aż z Francji. Choć widok wehikułu wywołuje salwy śmiechu wśród lokalnych notabli, to dzięki niemu reżyser unika roli aroganckiego białego podbijającego Czarny Ląd w klimatyzowanym land cruiserze czy prywatnym odrzutowcu. Jego podejście do Afryki przypomina raczej humanizm Antoine’a de Saint-Exupéry’ego z czasów „Ziemi, planety ludzi”, choć, siłą rzeczy, jest daleko mniej optymistyczne. Z okien samolotu widzimy bezbrzeżne połacie ziemi, gdzie skumulowały się wszystkie nieszczęścia świata – to tu panuje najwyższa umieralność niemowląt, jedna trzecia ludności nie ma dostępu do wody pitnej, kraj regularnie doświadczany jest klęskami głodu, podczas których ginie nawet kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Film Saupera to spotkanie z Innym – potrafi on pokazać Afrykę prawdziwą, odartą z kolonialnych przesądów, niekiedy groźną, egzotyczną, intensywną, zawsze – inną. Nie stara się jej zrozumieć – woli skonfrontować widza z niedającymi się zapomnieć obrazami. Jego kamera rejestruje zarówno niepojęte piękno, nadzieję tlącą się w zwykłych ludziach, dziecięce zabawy, porażającą biedę, przeczucie nadchodzącej apokalipsy w postaci kolejnej wojny domowej i szaleństwa etnicznej rzezi. Na głębokim poziomie jego film to wielkie oskarżenie białych, od lat bezdusznie wykorzystujących Czarny Ląd. To oni przynieśli koncepcje granic i monoteistycznych religii, za sprawą których wybuchają tu krwawe konflikty. To oni dostarczają walczącym armiom broń, rozgrywając swoje interesy tak, by jak najtaniej eksploatować zasoby naturalne. Afryka w ujęciu Saupera to wyrzut sumienia całej zachodniej cywilizacji, wypchnięty poza medialny margines, wciąż traktowany z rasistowską wyższością.
"We Come as Friends” is a modern odyssey, a dizzying, science fiction-like journey into the heart of Africa. At the moment when Sudan, the continent's biggest country, is being divided into two nations, an old “civilizing” pathology re-emerges - that of colonialism, clash of empires, and yet new episodes of bloody (and holy) wars over land and resources. The director of "Darwin's Nightmare" takes us on this voyage in his tiny, self-made flying machine out of tin and canvas, he leads us into most improbable locations and into people's thoughts and dreams, in both stunning and heartbreaking ways. Chinese oil workers, UN peacekeepers, Sudanese warlords, and American evangelists ironically weave common ground in this documentary. If “history does not repeat itself, but rhymes”, "We Come as Friends" bears witness to this disquieting reality – it is a complex, profound and humorous cinematic endeavor – a tale of very old and rather sinister verses.