Rezerwacja 22 828 93 03

20. MDAG: Lynch/Oz

Lynch/Oz

110 minut
20. MDAG: Lynch/Oz
20. MDAG: Lynch/Oz
o

20. MDAG: Lynch/Oz

Reżyseria
Alexandre O. Phillippe
Kraj produkcji:
USA
Rok produkcji:
2022
Czas trwania:
110 minut
c

Opis filmu

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – MFF Denver / Denver IFF, 2022 – FF Londyn / London FF, 2022 – FF Sztkholm / Stockholm FF, 2022 – FF Filadelfia / Philadelphia FF, 2022 – FF Ghent / Ghent FF, 2022 – Doclisboa Lizbona / Doclisboa Lisbon, 2022 – FF Jerozolima / Jerusalem FF

Co łączy filmy Davida Lyncha z „Czarnoksiężnikiem z krainy Oz” Lymana Franka Bauma? Fascynacja, inspiracja, czy obsesja? „Nie ma dnia, abym o tej książce nie myślał” – przyznaje reżyser. Oparty na wyobraźni świat Bauma i niecodzienna wersja rzeczywistości Lyncha wydają się bardzo podobne. Odniesienia do „Czarnoksiężnika z krainy Oz” obecne są w całej twórczości Lyncha, od czerwonych butów, pustych wiatrów, bąbelków z pajęczyny, naiwnych młodych kobiet w strasznych tarapatach i bohaterek o imieniu Judy, po dosłowne podobieństwo Dorotki z „Czarnoksiężnika z krainy Oz” z Lulą z „Dzikości serca”. Film pokazuje, jak bardzo kultowa książka dla dzieci obecna jest w twórczości wyrosłego z kultury amerykańskiej reżysera. Opowiadają o tym wybitni krytycy i filmowcy, w tym John Waters, David Lowery, Karyn Kusama, Justin Benson i Aaron Moorhead, którzy wskazują na zaskakującą sieć tropów i powiązań. Dzieląc się spostrzeżeniami na temat związków Lyncha z „Czarnoksiężnikiem z krainy Oz”, łączą w filmie głęboko przemyślany komentarz z mistrzowsko zmontowaną serią klipów filmowych. To jednak coś więcej niż tylko niecodzienne spojrzenie na filmowca i jego obsesję – to zapierająca dech w piersiach medytacja nad rolą kina w kształtowaniu i odzwierciedlaniu naszych marzeń.

“There is not a day that goes by when I don’t think of ‘The Wizard of Oz”’, said David Lynch. Red shoes, hollow winds and young women lost between realms are some of the elements present in “Blue Velvet”, “Wild at Heart”, “Mulholland Drive” and “Twin Peaks”. As Lynch doesn’t analyse his own work, director Alexandre O. Philippe invites critics and filmmakers including John Waters and Karyn Kusama to explore one of the most fascinating puzzles in the history of motion pictures: the enduring symbiosis between America’s primordial fairy tale, “The Wizard of Oz”, and Lynch’s singular brand of popular surrealism.

a

Seanse

Kliknij w godzinę aby zarezerwować/kupić bilety


y

Polecamy również

Ostatnie lato - napisy

Anne (w tej roli Léa Drucker) prowadzi stateczne, ustabilizowane życie. Odnosi sukcesy na polu zawodowym jako ceniona, błyskotliwa prawniczka. Niezbędny spokój odnajduje z kolei w pięknym...
thriller/erotyk

Rodzaje życzliwości - przedpremiera

Searchlight Pictures powraca z najnowszym filmem nominowanego do Oscara® Yorgosa Lanthimosa (Biedne istoty, Faworyta, Lobster, Kieł)! Rodzaje życzliwości to alegoryczny tryptyk, na który...
dramat

Strange Darling - napisy

Dzika, pikantna i nieobliczalna randka dwójki nieznajomych przemieni się w morderczy pościg z odjechanymi zwrotami akcji, których nie sposób przewidzieć. Oto niezwykle oryginalny thriller...
thriller

Wróbel

Remek Wróbel to listonosz i zapalony piłkarz amatorskiej drużyny. Dobiega czterdziestki, wiedzie życie kawalera. Z pasją studiuje encyklopedię, ćwicząc swoją nadzwyczajną pamięć. Poza...
dramat/komedia