20. MDAG: Zobacz, do czego mnie doprowadziłeś
Look What You Made Me Do
20. MDAG: Zobacz, do czego mnie doprowadziłeś
Opis filmu
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam
W tanich szlagierach miłosnych słyszymy o złamanych sercach. W realnym życiu łamane są kości i charaktery. Laura, Rachel oraz Rosalba były poddane długotrwałej przemocy domowej do momentu, gdy dłużej nie mogły już jej wytrzymać. Laura złapała za nóż, Rachel za pistolet, a Rosalba skorzystała z trucizny. Wybrały ekstremalne środki uwolnienia się od traumy tak, jak XVII-wieczna malarka Artemisia Gentileschi, która na obrazie „Judyta odcinająca głowę Holofernesowi” namalowała akt poderżnięcia gwałcicielowi gardła. Czy decyzja o morderstwie to często jedyna droga, aby uwolnić się od oprawcy i przeżyć? Kobiety opowiadają, jak i dlaczego zamordowały swoich mężów, a jako przerywnik słyszymy opowieść mężczyzny sprzątającego mieszkania, w których doszło do przemocowych morderstw kobiet. Reżyserka daleka jest od sensacyjnego tonu i ustawia swój film w szerszej perspektywie. Co roku 30 tysięcy kobiet jest mordowanych przez partnerów życiowych. Tajemnicza, anonimowa kobieta w czerwieni opowiada o przemocowym mężu. Laura, Rachel i Rosalba udzielają jej rad. Jak dalej potoczy się jej życie?
The film shows three women who survived abusive relationships—by becoming murderers themselves. Laura from Finland, Rachel from the Netherlands and Rosalba from Italy explain how and, more importantly, why they killed their partners. One speaks eloquently, another haltingly, but all three are candid. The argumentation moves from a cleaner of crime scenes to the 17th-century painting “Judith Beheading Holofernes” by Artemisia Gentileschi. And the anonymous woman in red, who is trying to survive in an abusive relationship—will she also become a perpetrator? Is there another way out?