Eurazja FF: Dusza bez adresu
Soul of nowhere
Eurazja FF: Dusza bez adresu
Opis filmu
Nagrody i wyróżnienia:
2019 MFF w Dhace: Najlepszy film
2019 MFF w Kazaniu: Najlepszy film
Film wyświetlany w oryginalnej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami.
Gdzieś między snem i rzeczywistością, w małej chatce pośrodku niczego, malarz (Maurycy Wolf) konfrontuje się z twórczą blokadą. W jego artystycznych staraniach towarzyszy mu jego partnerka (Justyna Fabisiak), bezradnie obserwująca go w jałowej próbie stworzenia arcydzieła. Mimo bycia w kwiecie wieku, malarz nie może strząsnąć z siebie apatii i poczucia bezsensu tego, co robi, a jego sztaluga, mimo wielogodzinnych prób, nie zapełnia się. Drewniany domek zaczyna odbijać psychikę bohatera, zapełniając się postaciami kobiet jego życia, z których każda na swój sposób próbuje pomóc artyście i przypomnieć mu to, kim był w przeszłości. W swoim pełnometrażowym debiucie Gamid Ibadullayev, artysta audiowizualny z Azerbejdżanu, który od siedemnastu lat mieszka w Polsce, umiejscawia figurę artysty w czyśćcu braku weny i poszukuje powodów, dla których człowiek wyłącza się z życia. Film jest przepełniony symbolami kontemplacji na temat depresji i schyłku energii twórczej człowieka, a także medytacją nad wpływem przeszłości na naszą teraźniejszość. Ibadullayev wypełnia minimalizm swego filmu pięknymi czarno-białym zdjęciami i atmosferyczną kaukaską muzyką, tworząc poetycki obraz śmierci i odrodzenia się tytułowej duszy autora.
Autor opisu: Bartek Tesarz
* * *
Gamid Ibadullayev – artysta audiowizualny pochodzenia azerskiego, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Baku oraz Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Jego dzieła były wystawiane w polskich, niemieckich, azerskich i tureckich galeriach sztuki. W swojej twórczości łączy malarstwo, fotografię, rzeźbę, video-art i muzykę.
Somewhere between dream and reality, in a small cottage in the middle of nowhere, a painter (Maurycy Wolf) confronts a creative block. In his artistic endeavors he is accompanied by his partner (Justyna Fabisiak), helplessly watching him in a futile attempt to create a masterpiece. Despite being in the prime of his life, the painter cannot shake off the apathy and sense of the futility of what he is doing, and his easel, despite many hours of trying, does not fill up. The wooden house begins to reflect the protagonist's psyche, filling up with the characters of the women of his life, each of whom, in their own way, tries to help the artist and remind him of who he was in the past. In his full-length debut, Gamid Ibadullayev, an audiovisual artist from Azerbaijan who has been living in Poland for seventeen years, places the figure of the artist in the purgatory of lack of inspiration and looks for the reasons why a man shuts down from life. The film is filled with symbols of contemplation on depression and the decline of human creative energy, as well as meditation on the impact of the past on our present. Ibadullayev fills the minimalism of his film with beautiful black-and-white cinematography and atmospheric Caucasian music, creating a poetic image of the death and rebirth of the author’s eponymous soul.
Author: Bartek Tesarz
Gamid Ibadullayev – audiovisual artist of Azerbaijani origin, graduate of the Azerbaijan State Academy of Fine Arts in Baku and the Film and Television Academy in Warsaw. His works have been exhibited in Polish, German, Azerbaijani and Turkish art galleries. In his work he combines painting, photography, sculpture, video-art and music.