Newsy
DAMY POLSKIEGO KINA - NOWY CYKL W KINIE WISŁA
KINO WISŁA ZAPRASZA NA NOWY CYKL
DAMY POLSKIEGO KINA
Cykl filmowy „Damy Polskiego Kina” to hołd dla najwybitniejszych aktorek polskiego filmu. Podczas sześciu fascynujących pokazów filmowych, przenosimy widzów w świat niezapomnianych kreacji i talentu tych wyjątkowych dam. Od nieustraszonych postaci w dramatach po urocze bohaterki w komediach, „Damy Polskiego Kina” ukazują różnorodność i niepowtarzalność polskiej kinematografii. To właśnie te aktorki, swoją pasją i wyjątkowym talentem, wzbogaciły naszą kulturę filmową na zawsze.
Przed każdym pokazem odbędzie się prelekcja, w trakcie której przyjrzyjmy się ich twórczości, aby odkryć historie, które poruszały serca widzów i pozostawiły trwały ślad w naszej kinematografii.
CENA BILETÓW NA WYDARZENIE TO 23 ZŁ
PROGRAM POKAZÓW ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.
JAK BYĆ KOCHANĄ
REŻ. WOJCIECH JERZY HAS, 1963
Felicja, główna bohaterka filmu, jest młodą, początkującą aktorką, zakochaną bez wzajemności w koledze po fachu - Rawiczu. Gdy pada nań podejrzenie o zabicie volksdeutscha, dziewczyna podejmuje się ukryć go w swoim mieszkaniu. Marzy, że Rawicz mieszkając z nią, odwzajemni jej uczucie. Żeby mieć ukochanego przy sobie, gotowa jest na każde poświęcenie. I rzeczywiście, los wystawi ją kilkakrotnie na bardzo ciężką próbę. Felicja przetrzyma jednak wszystko w nadziei, że Rawicz zostanie z nią także, gdy wojna się skończy. Nie dostrzega, że jej ofiara stała się dla niego ciężarem nie do zniesienia. Nie przypuszcza, że kiedy tylko nadarzy się sposobność aktor porzuci świadka swych upokorzeń, załamań i upadków. Wiktor jest człowiekiem słabym, bez charakteru, stacza się coraz niżej. Tuż po zakończeniu wojny wraca do Felicji, ale tylko po to, by popełnić samobójstwo... Felicja pozbawiona złudzeń i większych ambicji zdobywa jednak ogromną popularność dzięki udziałowi w radiowej sadze rodzinnej. A może także wiarę w sens życia. Rola Felicji w wykonaniu Barbary Krafftówny została okrzyknięta jedną z największych kreacji kobiecych w dziejach polskiego filmu.
EPITAFIUM DLA BARBARY RADZIWIŁŁÓWNEJ
REŻ. JANUSZ MAJEWSKI, 1982
Przepiękna historia miłości ostatniego króla z dynastii Jagiellonów, Zygmunta Augusta do litewskiej szlachcianki Barbary Radziwiłłówny, która później została jego żoną. Polska, druga połowa XVI wieku. Państwo Polskie sprzymierza się z coraz innymi mocarstwami i uczestniczy w kolejnych wojnach. Król Zygmunt August, żonaty z bezpłodną Habsburżanką, stara się przebywać jak najdalej od królewskiego zamku na Wawelu. Podczas jednej z wypraw na Litwę poznaje piękną i zmysłową Barbarę z rodu Radziwiłłów. Zakochuje się w niej, do tego stopnia, ze jest gotów ją poślubić, zwłaszcza że zostaje wdowcem. Temu małżeństwu sprzeciwia się jego matka, królowa Bona, krewka Włoszka, nadal mająca silną pozycję na dworze królewskim....
NIEKOCHANA
REŻ. JANUSZ NASFETER, 1965
Historia uczucia i namiętności pomiędzy młodą Żydówką Noemi (Elżbieta Czyżewska) i Kamilem (Janusz Guttner) - Polakiem, studentem Akademii Sztuk Pięknych. Chłopak wciąż szuka swego miejsca w życiu i nie potrafi zrozumieć zaborczej miłości dziewczyny. Natomiast ciągłe zerwania i powroty, nieudane próby porozumienia doprowadzają dziewczynę do zupełnego wyczerpania nerwowego.
ZAZDROŚĆ I MEDYCYNA
REŻ. JANUSZ MAJEWSKI, 1973
Akcja filmu rozgrywa się w ciągu kilku dni w Krynicy, w latach 30. XX wieku, w okresie II Rzeczypospolitej. Podstarzały przemysłowiec Widmar podejrzewa swą młodszą, atrakcyjną żonę Rebekę, że zdradza go z doktorem Tamtenem – znanym chirurgiem i dyrektorem miejscowego szpitala. Po lekturze pamiętników byłej kochanki całkiem traci zaufanie do żony wskutek ujawnienia jej zagmatwanej i niemoralnej przeszłości. Ogarnięty manią zazdrości, usiłuje wszelkimi sposobami potwierdzić prawdziwość swych podejrzeń, będąc też coraz bliżej chęci zgładzenia lekarza. Za dużą sumę wynajmuje swego starego krawca Golda, by śledził Rebekę i w odpowiedniej chwili sprowadził go dla zaskoczenia kochanków. Cały plan udaremnia jednak nieprzewidziany wypadek; ostatecznie nie doczekawszy się potwierdzenia podejrzeń, Widmar zawierza miłosnym zapewnieniom żony, dochodząc do wniosku, iż jedynie uległ opętańczej zazdrości.
JOWITA
REŻ. JANUSZ MORGENSTERN, 1967
Dramat psychologiczno - obyczajowy: historia miłości między utalentowanym lekkoatletą (Daniel Olbrychski), a tajemniczą dziewczyną (Barbara Kwiatkowska). Główny bohater, Marek Arens poznaje na balu przebierańców dziewczynę, której twarz ukryta była pod czarczafem. Oczarowany jej wspaniałymi czarnymi oczami zakochuje się. Jednak nie potrafi jej odnaleźć i wplątuje się w romanse z innymi kobietami cały czas jej poszukując. Żyje marzeniami o wielkiej miłości, kreując siebie w kolejnych nieudanych próbach na kogoś lepszego niż jest w istocie.
EWA CHCE SPAĆ
REŻ. TADEUSZ CHMIEWSKI, 1967
Młoda dziewczyna Ewa poszukuje noclegu, gdyż nie wpuszczono jej do szkoły dzień przed rozpoczęciem zajęć. Przechadzając się uliczkami przedziwnego miasteczka, poznaje między innymi sympatycznego policjanta Piotra oraz jego kolegów z komisariatu. Samo miasteczko jest groteskową karykaturą rzeczywistości: złodzieje pobierają nauki zawodu na przestępczym uniwersytecie, policjanci ćwiczą grę na flecie dla wywabiania przestępców z melin, prostytutki wyczekują zaś na klientów, robiąc na drutach.